„Rodina je miestom lásky a života; miestom, kde láska rodí život.
Rodina, veľké laboratórium lásky, je prvou školou, ba viac, stálou školou,
v ktorej učenie sa láske prebieha nie suchopárnymi poučkami,
ale presvedčivou silou vlastnej skúsenosti.
Kiežby každá rodina objavila svoje povolanie k láske!“
Ján Pavol II.
Detský charitný dom sv. Lujzy
DIECÉZNA CHARITA NITRA
Samova 4
949 01 Nitra
Detský charitný dom sv. Lujzy
Samova 4
949 01 Nitra
Tel.: 037/77 202 14
e-mail: dchd.lujza@gmail.com
Samova 4
949 01 Nitra
Účelom centra je vykonávanie opatrení dočasne nahrádzajúcich dieťaťu jeho prirodzené rodinné prostredie alebo náhradné rodinné prostredie na základe rozhodnutia súdu o nariadení ústavnej starostlivosti, o nariadení neodkladného opatrenia alebo uložení výchovného opatrenia (pobytové opatrenia súdu).
Centrum vykonáva pobytové opatrenia súdu:
– neodkladné opatrenia
– výchovné opatrenia
– ústavnú starostlivosť
Opatrenia vykonávame pobytovou formou.
Detský charitný dom sv. Lujzy Nitra je zariadenie, v ktorom sa vykonávajú pobytové opatrenia súdu v jednej samostatnej skupine pre 10 maloletých detí.
Po dovŕšení plnoletosti môže plnoleté dieťa (mladý dospelý) požiadať centrum o poskytovanie starostlivosti až do doby jeho osamostatnenia sa, najdlhšie však do 25. roku veku.
Centrum môže vytvoriť podmienky na ďalšie predĺženie pobytu mladého dospelého po 25. roku veku v trvaní maximálne 24 mesiacov za podmienky, že sa sústavne pripravuje na svoje budúce povolanie formou štúdia.
Centrum podpisuje s mladým dospelým dohodu o poskytovaní starostlivosti ako aj dohodu o ďalšom predĺžení pobytu mladého dospelého.
Ak je to v záujme dieťaťa (zachovanie väzieb so súrodencami alebo rodičmi) môže byť v samostatnej skupine umiestnené aj dieťa mladšie ako 6 rokov. Rovnako je to aj v prípade maloletej matky s dieťaťom.
Umiestnenie dieťaťa na dobrovoľný pobyt je možné výnimočne realizovať na základe dohody s rodičmi a odporučenie kurately, tak ako to pripúšťa zákon.
Na dobrovoľné pobyty rodičov s deťmi nemáme vyhovujúce podmienky.
Z dôvodu nedostatku priestorových a personálnych kapacít centrum nevykonáva opatrenia pobytovou formou na základe dohody rovnako aj ambulantnú a terénnu formu opatrení.
– celková kapacita zariadenia je 10 miest
i) opis vnútorných priestorov a vonkajších priestorov centra, a ak centrum vykonáva opatrenia pobytovou formou, opis podmienok zachovania súkromia vrátane opisu podmienok na osobnú hygienu |
1. detí a plnoletých fyzických osôb, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia pobytovou formou, |
2. rodičov a iných blízkych osôb detí a plnoletých fyzických osôb, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia pobytovou formou |
Detský charitný dom sv. Lujzy sa nachádza v podkroví budovy Diecéznej charity v Nitre.
Priestorovo sa člení na:
Prevádzkové priestory:
KANCELÁRIA
Rozloha je 3, 92 m x 4,735 m, vybavenie kancelárskym nábytkom a zariadením
VSTUPNÁ CHODBA
Rozloha je 5,66 m x 1,73 m
Vybavenie: vešiaková stena, nízke drevené skrinky na sedenie, veľké zrkadlo, obrázky a nástenka
OBÝVAČKA
Rozloha je 2 m x 2,2 m x 8 m
Vybavenie: Sedacia súprava, konferenčný stolík, knižnica, obrazy, nadstavcové skrine
JEDÁLEŇ
Rozloha je 3,95 m x 5,14 m
Vybavenie jedálenským stolom, stoličkami a skrinkami na riad
KUCHYŇA
Rozloha je 3,28 m x 4,2 m
Vybavenie: kuchynská linka, kuchynské zariadenie a náradie
PRÁČOVŇA
Rozloha je 4,66 m x 4,3 m
Vybavenie: zariadenie a príslušenstvo na pranie a žehlenie
SOCIÁLNE ZARIADENIE /delené na dievčatá a chlapci
WC, sprcha, kúpeľňa
SKLADOVÉ PRIESTORY: na pracovné náradie, potraviny, šatstvo, obuv
UBYTOVACIE A SPOLOČENSKÉ PRIESTORY
Herňa, učebňa, miestnosť pre vychovávateľa
Izby pre deti – počet 5
Každá izba je vybavená posteľou, nočným stolíkom, osvetlením, poličkami, skriňami, osobnými vecami detí, umývadlom.
V učebni sa nachádzajú písacie stoly, stoličky, sedacia súprava, počítač a TV prijímač.
K dispozícii sú aj priestory kaplnky a veľkej knižnice, kde sa konajú napr. slávnostná Vianočná večera a narodeninové oslavy detí.
MIESTNOSŤ PRE PSYCHOLÓGA: nachádza sa na 1. poschodí Diecéznej charity Nitra
Rozloha je 9 m x 8 m
Vybavenie: veľký stôl, stoličky, gauč, flipchart, police na pomôcky (hračky, výtvarné potreby, diagnostické testy…, pomôcky potrebné na sand terapiu)
Priestory určené na spoluprácu s rodičmi, resp. blízkymi osobami detí
Spolupráca s rodičmi, resp. blízkymi osobami je významnou súčasťou našej práce. K dispozícii pre formálny kontakt s rodičmi sú priestory kancelárie vedúcej zariadenia a sociálnej pracovníčky. Pre kontakt s dieťaťom slúžia priestory knižnice, ktorá je chodbou oddelená od priestorov centra.
Vonkajšie priestory centra
Vonkajšie priestory centra tvorí vstupný dvor a átrium. Priestory átria využívame predovšetkým v teplejších mesiacoch. V átriu je umiestnený altánok a záhradná hojdačka, v lete trampolína a nafukovací bazén na osvieženie počas horúcich dní. Deti sú v týchto priestoroch vždy pod dohľadom vychovávateľa. Na športové vyžitie detí však často využívame neďaleký Mestsky park Sihoť a kúpalisko, v zimných mesiacoch ľadovú plochu zimného štadióna.
Podmienky na osobnú hygienu
Priestory na osobnú hygienu sú rozdelené zvlášť na chlapčenskú a dievčenskú časť. Obe majú svoj vlastný vchod. V každej časti je jedna miestnosť s 2 sprchovými kútmi a jedna miestnosť s vaňou. Ďalej sú tam 2 samostatné oddelené toalety. Každá z uvedených miestností sa dá samostatne zatvoriť, čím je zabezpečené súkromie starších detí počas vykonávania osobnej hygieny. Malým deťom je nápomocný vychovávateľ z bezpečnostných dôvodov a aj preto, aby si dieťa osvojilo správne hygienické návyky. Niektoré deti na základe negatívnych skúseností z rodiny majú strach byť samé, takže aj v týchto prípadoch je prítomnosť vychovávateľa nevyhnutná.
Počet zamestnancov: 9
Odborný tím:
1 vedúci centra/vedúci vychovávateľ, II. stupeň vysokoškolského vzdelania v odbore výchova a vzdelávanie dospelých
1 sociálny pracovník, II. stupeň vysokoškolského vzdelania v odbore sociálna práca
1 psychológ, II. stupeň vysokoškolského vzdelania v odbore pedagogika-psychológia (výchovné poradenstvo)
Zamestnanci skupiny:
2 vychovávatelia, II. stupeň vysokoškolského vzdelania v odbore:
– vychovávateľstvo + doplnkové vzdelanie: Pedagogika detí s poruchami správania a psychosociálne narušených
– učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov, špecializácia: náboženská výchova – etická výchova
1 koordinátor aktivít v jednotlivých tematických oblastiach výchovy, III. stupeň vysokoškolského vzdelania v odbore všeobecná živočíšna produkcia + doplnkové pedagogické štúdium zamerané na profesijné poľnohospodárske predmety
2 asistent vychovávateľa:
1 gazdiná / asistentka vychovávateľa, II. stupeň vysokoškolského vzdelania v odbore sociálna práca
Spolupráca:
k) opis spôsobu oboznámenia detí, rodičov a iných fyzických osôb s programom centra alebo špecializovaným programom centra
Program centra je verejný dokument, dostupný na internetovej stránke Diecéznej charity Nitra. Tlačená forma programu je k dispozícii v kancelárii centra a na samostatnej usporiadanej skupine.
Po prijatí dieťaťa sociálna pracovníčka centra oboznámi všetky dotknuté osoby (dieťa, rodič, resp. osoba, ktorá sa o dieťa stará) s Programom centra s prihliadaním na vekové a intelektové osobitosti.
Svojim podpisom dotknuté osoby potvrdia skutočnosť, že boli oboznámené s Programom centra, sociálny pracovník vystaví Prehlásenie s podpisom poučenej osoby.
l) Opis odborných metód práce s dieťaťom, jeho rodinou a inými plnoletými fyzickými osobami, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v centre a spôsob zapájania spolupracujúcich subjektov do odbornej práce centra
Metódy, techniky, postupy práce a starostlivosť:
Vykonávanie sociálnej práce
Sociálna práca pred umiestnením dieťaťa do zariadenia:
Prijímanie dieťaťa:
Po umiestnení
Práca s rodinou:
V prípade, že príčiny, pre ktoré bolo dieťa vyňaté z rodiny pretrvávajú a k zmene v najbližšom čase nedôjde – viesť rodičov k prijatiu myšlienky, že ich dieťa môže vyrastať v náhradnej rodinnej starostlivosti.
Náhradná rodinná starostlivosť
Ak rodičia nezabezpečujú alebo nemôžu zabezpečiť osobnú starostlivosť o dieťa a nie je možné zveriť dieťa do osobnej starostlivosti inej fyzickej osoby než rodiča, sprostredkuje sa dieťaťu NRS – pestúnska starostlivosť, osvojenie.
Dosiahnutie veku plnoletosti
Ústavná starostlivosť skončí dosiahnutím plnoletosti alebo predĺžením ústavnej starostlivosti do 19 rokov veku. Mladý dospelý môže požiadať detský domov o poskytovanie starostlivosti až do jeho osamostatnenia sa, najdlhšie do 25 rokov veku.
Vykonávanie psychologickej starostlivosti a pomoci
Psychologická starostlivosť je zameraná predovšetkým na deti a mladých dospelých v samostatne usporiadanej skupine. Okrem nich, v prípade záujmu, je k dispozícii biologickým rodičom a príbuzným, blízkym známym, budúcej náhradnej rodine, tímu centra.
Medzi základné používané psychologické metódy patrí:
Nevyhnutnou súčasťou psychologickej starostlivosti sú konzultácie a odborná pomoc externých odborníkov – psychiatri, pedagógovia, špeciálni pedagógovia a pod.
Vykonávanie výchovnej činnosti
Charakter:
Cieľ:
Metódy, formy, postupy:
Metódy Formy Postupy
Slovná |
monologická
dialogická
práca s textom |
– rozprávanie – vysvetľovanie – inštruktáž – požiadavky – presvedčovanie – povzbudzovanie – prejavenie dôvery
– rozhovor – diskusia – aktívne počúvanie
– práca s knihou – s učebnicou |
Názorno-demonštračné |
pozorovanie
demonštrácia osobný príklad |
– pozorovanie činnosti, predmetov, javov – prezentácia praktických zručností – kladný vzor |
Praktické |
práca
estetizácia prostredia nácvik cvičenie tréning |
– sebaobsluha a pomoc pri domácich prácach – starostlivosť o estetizáciu a čistotu prostredia – nácvik – osvojovanie zručností – opakovanie osvojených zručností a získanie nových – precvičovanie si už osvojených zručností |
Hodnotiace |
odmena pochvala napomenutie |
– slovné – materiálne zvýhodnenie
– slovná, písomná
– slovné |
Výchova režimom |
denný režim vnútorný poriadok |
– vytváranie návykov a pravidiel |
Hrou |
individuálna spoločenská |
– didaktická – vlastná tvorba
– organizovaná činnosť – neorganizovaná činnosť |
Rozbor situácie |
ústna forma |
– prezentácia – analýza – záver |
Konfliktnej situácie |
ústna forma písomná forma |
– prezentácia konfliktu – analýza príčin konfliktu – návrh riešenia – zhodnotenie návrhov – záver |
Skupinová práca |
ústna vzájomná dohoda |
– plánovanie každodenných činností |
Kongruencia |
nepredstieraná starostlivosť |
– akceptácia, usmerňovanie konania dieťaťa – vzájomná komunikácia – úprimné vyjadrenie citov |
Metódy náboženskej výchovy |
rozvoj náboženského cítenia |
– sprostredkovanie podstaty náboženských hodnôt – sprostredkovanie návykov, zručností a konania |
Metódy empatie |
empatické cvičenia |
– vedenie dieťaťa k empatickému cíteniu |
Metódy telesnej výchovy |
gymnastika šport turistika |
– všestranné cvičenie – aktivity zamerané na pohybovú výchovu
– činnosti v prírode |
Centrum neposkytuje odbornú pomoc podľa § 46 ods. 8 zákona.
Výchovná činnosť v samostatne usporiadanej výchovnej skupine sa plánuje na 6 mesiacov.
Plán výchovnej činnosti musí zohľadňovať štruktúru samostatne usporiadanej skupiny, individuálne osobitosti , potreby každého člena skupiny. Je dôležité, aby tento plán bol v súlade s individuálnym plánom rozvoja osobnosti dieťaťa.
Za vypracovanie výchovného plánu zodpovedajú vychovávatelia v spolupráci so sociálnou pracovníčkou. Pravidelné stretnutia a rozhovory s deťmi sú tiež dôležitou súčasťou procesu plánovania.
Tematické oblasti výchovy:
Vyhodnocovanie výchovných plánov sa realizuje na viacerých úrovniach
Centrum neposkytuje činnosti podľa § 16.
Centrum nevykonáva opatrenia ambulantnou ani terénnou formou.
Individuálny plán rozvoja osobnosti dieťaťa je súbor čiastkových plánov vykonávania odborných činností v centre, najmä:
a) plán sociálnej práce,
b) plán výchovnej práce s dieťaťom,
c) hlavné úlohy psychologickej činnosti psychológa centra.
Cieľ sociálnej práce s dieťaťom vypracovaný orgánom sociálnoprávnej ochrany a cieľ individuálneho plánu rozvoja osobnosti dieťaťa vypracovaný centrom je rovnaký a jeho plnenie sa hodnotí centrom a orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately v určených termínoch nie kratších ako dva mesiace. Ciele čiastkových plánov a hlavné úlohy psychologickej činnosti nadväzujú na cieľ individuálneho plánu rozvoja osobnosti dieťaťa.
Významnú úlohu pri plánovaní pomoci dieťaťu a jeho rodine zohráva metóda prípadovej konferencie. Jej realizácia je stanovená do 2 týždňov od prijatia dieťaťa. V záveroch vyplývajúcich z uvedených stretnutí sú definované úlohy nielen pre zamestnancov centra, ale aj pre rodičov dieťaťa. Úlohy sú zapracované do plánu a záväzné pre všetky zúčastnené strany.
Súčasťou plánu sociálnej práce je plán prípravy na osamostatnenie sa mladého dospelého spracovaný najmenej rok pred dovŕšením plnoletosti dieťaťa a plán osamostatňovania sa mladého dospelého, ktorého súčasťou je aj predpokladaný spôsob zabezpečenia si ďalšieho bývania. Zameriava sa na dosiahnutie najvyššieho možného vzdelania, pracovné možnosti a spoluprácu s príslušnými inštitúciami (ObÚ, MsÚ, spoločnosť Úsmev ako dar) v oblasti možností bývania po odchode z nášho zariadenia.
Plán sociálnej práce
Plán sociálnej práce obsahuje: |
a) mieru ohrozenia dieťaťa a ak sa centrum podieľalo na určení miery ohrozenia dieťaťa, opis postupu určenia miery ohrozenia dieťaťa centrom, |
b) zhodnotenie situácie dieťaťa a jeho rodiny, |
c) spolupracujúce subjekty na tvorbe plánu sociálnej práce, ak sa na tvorbe plánu sociálnej práce podieľali, |
d) ciele sociálnej práce v centre, |
e) konkrétne úlohy na dosiahnutie cieľov |
1. centra vrátane metód sociálnej práce, |
2. orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, |
3. obce, akreditovaného subjektu, ak sa podieľajú na plnení plánu sociálnej práce, |
4. ďalších osôb, ak boli v pláne určené úlohy pre tieto osoby, |
f) termín prehodnotenia úlohy, |
g) centrum neposkytuje starostlivosť v profesionálnej náhradnej rodine, |
h) centrum neposkytuje starostlivosť v profesionálnej náhradnej rodine, |
i) ďalšie rozhodujúce skutočnosti. |
Plán výchovnej práce s dieťaťom vychádza z potrieb konkrétneho dieťaťa a obsahuje konkrétne úlohy na dané obdobie , pričom samotné dieťa participuje v procese rozhodovania o sebe samom, čím preberá za svoje rozhodnutie aj zodpovednosť. Úroveň podieľania sa dieťaťa v uvedenom procese závisí od niekoľkých faktorov (vek dieťaťa, mentálne schopnosti, sociálne zručnosti a individuálne osobitosti). Tým, že samotné dieťa spolurozhoduje vo výchovnom procese, tým sa zvyšuje jeho seba hodnota a sebavedomie, ktoré je veľmi dôležité pre zdravý vývoj osobnosti dieťaťa.
Pri formulácii cieľov výchovy nesmieme zabúdať, že na formovanie sebaúcty dieťaťa je nevyhnutný pocit úspechu, pričom sebaúcta je výsledkom pomeru úspechov a nárokov, ktoré sú na dieťa kladené.
Plány ako aj úroveň správania detí a ich vzdelávacie výsledky v škole, sa hodnotia za účasti všetkých zamestnancov v rámci pracovných porád raz do mesiaca.
Pracovných porád sa zúčastňujú všetci zamestnanci zariadenia (vedúca, sociálna pracovníčka, vychovávatelia, psychologička a gazdiná).
Predpokladom efektívneho výchovného pôsobenia v samostatnej skupine je dôslednosť a jednotnosť v tomto procese. Prostredníctvom „Záznamových kníh“ sa zamestnanci navzájom informujú o dôležitých skutočnostiach súvisiacich s výchovným procesom. Vzájomná otvorená komunikácia medzi zamestnancami je ďalšou nevyhnutnou podmienkou pre úspešné výchovné pôsobenie.
Hlavné úlohy psychologickej činnosti psychológa centra
– vykonávanie vstupnej a priebežnej psychodiagnostiky dieťaťa a členov jeho rodiny,
– aplikácia psychologických postupov a intervencie pri výkone opatrení SPODaSK v súlade s účelom neodkladného resp. výchovného opatrenia,
– aplikácia metódy poradenskej psychológie a metód rodinného poradenstva pri voľbe postupov riešenia sociálnej situácie dieťaťa,
– poskytovanie pomoci a psychologického poradenstva dieťaťu a jeho rodine,
– realizácia vzdelávacích, tréningových a rozvojových programov,
– participácia na zhodnocovaní výchovných opatrení a navrhovaní ďalšieho postupu,
– spolupráca s ostatnými zamestnancami zariadenia, úradmi PSVR a inými subjektmi pri riešení sociálnej situácie dieťaťa.
Záujmová činnosť má významné miesto vo výchovnej činnosti nášho centra nie len preto, že pomocou nej vedieme deti k aktívnemu tráveniu voľného času , ale predovšetkým tieto aktivity majú veľký vplyv na rozvoj osobnosti a na správnu spoločenskú orientáciu.
Centrum umožňuje deťom vybrať si zo širokého spektra možností ponúkaných základnými, strednými a základnými umeleckými školami, centrami voľného času, či športovými klubmi, ktorých je v Nitre veľa.
V posledných rokoch máme veľmi dobrú spoluprácu so skupinou brazílskych bubnov Campana Batucada. Deti môžu naplno prejaviť svoj temperament, zmysel pre hudbu a rytmus. Spoznávajú nové mestá, tí starší a vytrvalejší dokonca aj krajiny.
Výhodná poloha nášho zariadenia v centre mesta nám umožňuje sledovať kultúrne akcie pre deti organizované mestom. Blízky Park Sihoť je od jarných mesiacov dejiskom rôznych podujatí pre deti napr. divadelné predstavenia, Deň rodiny, Deň detí, rôzne športové akcie a pod.
Pre deti organizujeme lyžiarske pobyty v Polomke, súčasne máme možnosť navštíviť gazdovstvo v Pohorelej, oboznámiť deti s tradíciami a starostlivosťou o domáce zvieratá.
Počas letných a zimných prázdnin majú deti možnosť zúčastniť sa detských táborov. Pravidelne využívame ponuku miestnej pobočky spoločnosti Úsmev ako dar. Ich tábory sú komornejšie, vládne tam rodinná atmosféra a dokonca niektorí naši odchovanci v nich pracujú ako dobrovoľníci.
Cez víkendy alebo voľné dni organizujeme pre deti výlety do prírody v okolí napr. túry na Zobor, jednodňové výlety do Jelenca.
Nápomocní sú aj naši sponzori, ktorí nám pomáhajú materiálne zabezpečiť oslavy Medzinárodného dňa detí (napr. návšteva Ekoparku Čierna voda), pred prázdninovú grilovačku alebo Vianočnú večeru s odchovancami a bývalými zamestnancami nášho centra.
Náboženské vyznanie a viera
Našim zriaďovateľom je Diecézna charita Nitra, sme cirkevné zariadenie, takže vo výchovnej činnosti vychádzame zo základných princípov kresťanskej morálky. Sme deťom nápomocní v procese formovania ich životných hodnôt a postojov, pomáhame im na ceste hľadania ich vlastnej životnej hodnotovej orientácie. Vedieme ich ku uvedomeniu si významu ich vlastného rozhodnutia a neustálym skvalitňovaním komunikácie im pomáhame prehlbovať medziľudské vzťahy. Veríme, že dôsledkom takéhoto pôsobenia, deti nadobudnú spôsobilosť lepšie sa orientovať v zložitých morálnych, sociálnych a ekonomických situáciách.
Základnú zdravotnú starostlivosť zabezpečujeme prostredníctvom pediatrov v Nitre.
V prípade potreby odborného vyšetrenia, resp. zákroku alebo hospitalizácie využívame služby Fakultnej nemocnice Nitra, Nové Zámky, vo výnimočných prípadoch Detskú nemocnicu v Bratislave na Kramároch.
Na základe pokynov ošetrujúceho lekára postupujeme pri domácej liečbe a dieťaťu podávame len lieky doporučené lekárom, ak ide o voľno predajné lieky a takisto prísne dbáme na dodržiavanie dávkovania liekov tak ako určil lekár ak ide o lieky na predpis.
Školskú dochádzku školopovinných detí zabezpečujeme v základných školách v meste Nitra. Ak nám boli zverené deti s trvalým bydliskom v Nitre, dieťa naďalej pokračuje v návšteve jeho pôvodnej školy.
Mladšie deti – do 12 rokov do školy resp. materskej školy odprevádza vychovávateľ, staršie deti vedieme k samostatnosti do školy dochádzajú samy. Pravidelne sme v kontakte s triednymi učiteľmi a riaditeľmi príslušných škôl. Títo nás v prípade, že dieťa neprišlo do školy ihneď informujú. Učíme ich cestovať MHD, vedieť si dobiť čipovú kartu, používať ju a pod.
Stredné školy si deti volia samy podľa vlastného záujmu, v prípade potreby konzultujeme s triednymi učiteľmi, výchovnými poradcami v školách, školským psychológom a psychológom nášho centra.
S učiteľmi sa pravidelne informujeme nielen o dochádzke do školy, ale aj o vzdelávacích a výchovných výsledkoch. Dobrými vzťahmi a pravidelným kontaktom so školami, predchádzame resp. eliminujeme záškoláctvo, problémové správanie alebo problémy s učením vieme začať riešiť už po prvých signáloch.
V prípade, že má mladý dospelý záujem a predpoklady, umožníme mu štúdium na VŠ.
Deti a mladých dospelých podporujeme v dosiahnutí čo najvyššieho možného vzdelania v rámci ich možností a schopností.
1 u) opis práv dieťaťa alebo plnoletej fyzickej osoby, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v centre, a opis práv rodiča dieťaťa a iných blízkych osôb dieťaťa alebo plnoletej fyzickej osoby, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v centre vrátane |
1. spôsobu, akým dieťa, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia pobytovou formou v centre, môže udržiavať kontakt s rodičom, ďalšími príbuznými a osobami, ku ktorým má blízky vzťah |
2. spôsobu, akým sa dieťa, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v centre, môže obrátiť aj bez vedomia centra na orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, verejného ochrancu práv, komisára pre deti, komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, súd alebo prokuratúru |
3. podmienok doručovania pošty, prístupu na internet a používania telefónu |
Jednou z našich úloh je učiť deti poznať a obhajovať svoje práva aj prostredníctvom plnenia svojich povinností a uvedomenia osobnej zodpovednosti za svoje rozhodnutia. Vzhľadom na tematické zameranie problematiky ľudských práv a práv detí je cieľom metód a spôsobov používaných vo výchovno-vzdelávacej činnosti nielen informovať deti o základných dokumentoch týkajúcich sa práv detí, o uplatňovaní či porušovaní ich práv, ale umožniť im, aby si vytvorili na danú tému vlastný názor a osvojili si primerané postoje a správanie.
Deti sú nielen informované o svojich právach, ale prostredníctvom aktivít a rolových hier, ktoré s nimi realizuje psychológ centra, sa učia orientovať v spleti práv a povinností. Deti sa učia tolerancii, rešpektovaniu práv iných. Takto orientovaná výchova detí k poznaniu a uplatňovaniu ich práv a práv iných posilňuje pozitívnu klímu centra.
Práva dieťaťa všeobecne:
Dohovor o právach dieťaťa zaručuje najmä tieto práva :
Dohovor chráni dieťa pred:
Kontakt dieťaťa s rodičom, ďalšími príbuznými a osobami, ku ktorým má blízky vzťah
Dieťa, ktoré je umiestnené v našom centre na základe rozhodnutia súdu má právo (ak nie je určené inak v jeho záujme) na kontakt s rodičmi alebo blízkymi osobami.
Osobný kontakt
Návštevy rodičov, ostatných príbuzných a blízkych osôb musia byť vopred ohlásené schválené vedením centra, alebo sociálnym pracovníkom. Osoba, ktorá navštívi dieťa nesmie byť pod vplyvom alkoholu a iných omamných látok. Počas návštevy sa zdržiavajú v centre v návštevnej miestnosti – knižnici, prípadne v spoločenskej miestnosti centra, tak aby nenarúšali činnosť vychovávateľa a ostatných detí areáli centra.
V prípade, že rodič alebo blízka osoba požiada o vychádzku s dieťaťom mimo centra musí vopred podpísať formulár vypracovaný centrom. „Prehlásenie“ obsahuje údaje o osobe a čas, v ktorom bude s dieťaťom mimo priestorov centra, podpis zamestnanca centra, ktorý dieťa odovzdal a podpis blízkej osoby, ktorá sa podpisom zaväzuje k zodpovednosti za dieťa v stanovenom čase.
Pobyty dieťaťa v domácom prostredí
V prípade, ak je to možné podporujeme pobyty detí u príbuzných, resp. blízkych osôb počas víkendov, sviatkov a prázdnin. Rovnako ako v prípade vychádzky mimo centra, dospelá osoba vypĺňa a podpisuje centrom určené tlačivo o prevzatí dieťaťa a zodpovednosti zaň.
Záznamy z návštev a pobytov detí sú vedené v spisovej dokumentácii dieťaťa.
Telefonický kontakt (mobil, pevná linka)
Písomný kontakt – sociálne siete, písomná korešpondencia (listy, pohľadnice…)
Posledné dve formy kontaktu s príbuznými sú podrobnejšie rozpracované v nasledujúcej časti.
Spôsob, akým sa dieťa, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v centre, môže obrátiť aj bez vedomia centra na orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, verejného ochrancu práv, komisára pre deti, komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, súd alebo prokuratúru Otvorená komunikácia a celková klíma centra umožňuje deťom požiadať sociálnu pracovníčku alebo vedúcu centra o kontakt so zástupcami vyššie uvedených inštitúcií. Ak by tak dieťa chcelo spraviť bez vedomia centra, telefónne čísla resp. mailové adresy sú zverejnené na nástenke v priestoroch centra. |
Podmienky doručovania pošty, prístupu na internet a používania telefónu
Dieťaťu je doručená každá jemu adresovaná pošta. Súkromná pošta sa neotvára . V prípade podozrenia, že doručená pošta by mohla negatívne ovplyvniť stav dieťaťa, zásielka sa otvára v prítomnosti určeného zamestnanca (vedúci zariadenia, sociálny pracovník, psychológ alebo vychovávateľ).
Dieťa má možnosť odosielať poštu podľa jeho uváženia.
V prípade, ak dieťa ešte nevie čítať a písať, má právo vybrať si zamestnanca centra, ktorý mu bude pri sprostredkovaní obsahu pošty nápomocný.
Deti majú možnosť prístupu na Internet. Prihlasujú sa predovšetkým po splnení si povinností alebo v prípade, ak potrebujú informácie na domácu prípravu do školy (projekty, referáty a pod.)
Ak dieťa vlastní telefón, má právo používať ho podľa potreby s výnimkou nočného pokoja t.j. v čase od 22,00 do 6,00 h. Dôvodom je zabezpečiť deťom zdravý a nerušený spánok.
Ak vychádzame zo Zákona o rodine (Zákon č. 36/2005 Z.z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov) § 43, ods. 2, 3 prihliadajúc na to, že deti prechodne žijú v našom centre a zamestnanci centra zastupujú rodičov, môžeme uvedené odseky zákona aplikovať na podmienky centra a na vzťah deti a zamestnanci centra nasledovne.
Dieťa je povinné:
Ďalšie povinnosti dieťaťa:
Opis povinnosti rodičov dieťaťa a blízkych osôb
Rodičia a blízke osoby sú povinní:
Návštevy rodičov:
– prídu pod vplyvom alkoholu alebo iných psychotropných látok
– sú agresívni voči zamestnancom centra.
Denný režim detí:
Budíček od 6:00 hod.,(podľa veku a škôl, ktoré deti navštevujú)
Osobná hygiena, obliekanie
Raňajky, príprava desiaty
Odchod do školy – v sprievode vychovávateliek, staršie deti samostatne
Príchod zo školy – od 13,00 do 15,00 – postupne prichádzajú všetky deti rovnako ako ráno…samostatne alebo v sprievode vychovávateľa.
Príprava domácich úloh, voľnočasové a skupinové aktivity 13,30 – 17,00
Príprava večere 17,00 – 18,00
Večera
Večerná hygiena, pozeranie televízie, čítanie rozprávok a pod.
Večierka od 20:00 hod. (individuálne podľa veku detí)
Pri opise výchovných prostriedkov je dôležité si uvedomiť, že ich hlavnou úlohou je pomáhať vychovávateľom, aby priviedli dieťa na cestu slušného nie poslušného správania.
Najdôležitejšími metódami a princípmi, ktoré využívame vo výchovnej činnosti sú tieto:
Významnou súčasťou výchovných prostriedkov, ktoré nám pomáhajú vštepiť dieťaťu normy správania sú nasledovné:
Prax nám ukázala, že výchovným prostriedkom ako sú trest a odmena sa pripisuje oveľa väčší význam ako v skutočnosti majú. V konečnom dôsledku nie sú také účinné ako by sa očakávalo.
Viac sa nám osvedčila pozitívna motivácia detí, napr. :
Namiesto trestu aplikácia prirodzeného dôsledku nevhodného správania napr. ak dieťa nevykoná službu pri varení, je mu táto služba predĺžená na ďalšie dni.
Vymedzenie trvania výchovných prostriedkov:
Z hľadiska trvania výchovných prostriedkov rozlišujeme:
Používame v prípadoch menej závažných porušení povinností dieťaťa
Príklady jednorazových a krátkodobých výchovných prostriedkov:
Používame ak ide o závažné porušenie povinností dieťaťa
Dlhodobejšie výchovné prostriedky sa určujú na 2 maximálne 3 týždne s tým, že sú priebežne vyhodnocované odborným tímom a vedením centra. Následne sú volené ďalšie postupy, môže dôjsť k skráteniu dokonca zrušeniu trestu, v opačnom prípade k prehodnoteniu a zmene výchovného prostriedku. Dlhodobé výchovné prostriedky sú posudzované odborným tímom a vedením centra. Dieťa musí byť oboznámené so všetkými dôvodmi daného výchovného prostriedku.
Dieťa má právo vyjadriť sa ku zvolenému výchovnému prostriedku aj ku dĺžke jeho trvania. V prípade, že s ním nesúhlasí, situáciu má možnosť prekonzultovať s vedúcou centra. Ak je námietka zo strany dieťaťa opodstatnená, zvolený výchovný prostriedok sa zruší.
Pri opakovaných nevhodných prejavoch správania, voči ostatným deťom, vychovávateľom alebo sebe samému nasleduje zintenzívnenie práce s psychológom centra a konzultácie s kurátorkou dieťaťa, externými odborníkmi.
Deťom a mladým dospelým, ktorým sa poskytuje vreckové v súlade s § 66 Zákona 305/2005 Z. z, je toto vreckové vyplácané sociálnym pracovníkom mesačne v ustanovenej výške. Príjem financií prebieha v prítomnosti ďalšej dospelej osoby – vychovávateľa alebo vedúcej zariadenia a minimálne jedného ďalšieho dieťaťa, resp. mladého dospelého.
Deti a mladí dospelí môžu s vreckovým naložiť podľa vlastného uváženia. Dieťaťu sa poskytuje vzhľadom k veku a rozumovej vyspelosti potrebná pomoc. So súhlasom dieťaťa je možné časť vreckového uschovať na určitý čas alebo tvoriť úspory.
Pri práci s deťmi nie sú ojedinelé situácie, ktoré môžu ohroziť psychický a fyzický stav dieťaťa, ostatných detí , alebo aj zamestnancov centra. V prípade, že dôjde k závažnej rizikovej situácii, je potrebné okamžite konať a dodržiavať špecifické postupy, presne definované podľa charakteru situácie.
Rizikové situácie:
Úrazy dieťaťa alebo plnoletej fyzickej osoby
Agresívne správanie
Ak sa u dieťaťa prejaví akákoľvek forma agresie službukonajúci vychovávateľ odborným prístupom zabezpečí okamžité zmiernenie agresívnych prejavov v správaní dieťaťa a následne zabezpečí bezpečné prostredie pre ostatné deti a vlastnú osobu.
Deeskalácia konfliktu
pomáha predchádzať alebo zmierniť negatívne dôsledky konfliktu, ako sú napríklad násilie, stres, poškodenie vzťahov a následná strata dôvery. Zároveň umožňuje obnoviť dialóg a spoluprácu zamestnancom a dieťaťom, resp. mladým dospelým a nájsť riešenie, ktoré je pre všetkých uspokojivé. To si vyžaduje zručnosti, ako sú aktívne počúvanie, empatia, asertivita, rešpekt, kompromis a kreativita.
Deeskalácia pozostáva z 3 nasledovných častí:
Vyhodnotenie situácie: – získať čo najviac informácií v krátkom čase
– hľadať príčiny agresivity dieťaťa (bolesť, úzkosť, frustrácia, šikana, pocit zlyhania, prehra a pod.)
– získať čas a zachovať pokoj
Verbálna a neverbálna komunikácia:
– registrovať varovné signály agresivity v správaní dieťaťa
– v úzkostnej fáze dodržiavať bezpečnú vzdialenosť (približne 1,2 m) pre dieťa a zároveň aj pre vychovávateľa
– nezmenšovať osobný priestor dieťaťa tým nezvyšovať napätie
– vo fáze verbálnej agresie dodržiavať vzdialenosť 1,8m – pre prípad vystupňovania situácie
– bezpečnosť detí a vychovávateľa je na prvom mieste
– vyhnúť sa dotykom, fyzickému kontaktu
– zachovávať pokojný a presvedčivý hlas
– vyhýbať sa hlasnému prejavu a ostrému tónu
– s dieťaťom komunikuje vždy iba 1 človek, viac ľudí by mohlo u dieťaťa vyvolať zmätok a vystupňovanie napätia
– používať krátke zrozumiteľné vety kvôli zrozumiteľnosti a pochopeniu
– opakovať dôležité informácie
– viesť komunikáciu s dieťaťom v súlade so zásadami slušného správania
Taktika vyjednávania: – viesť s dieťaťom diskusiu
– vyhýbať sa vyhrážkam
– snaha dosiahnuť výsledok „výhra – výhra“
– eliminovať u dieťaťa pocit bezmocnosti – poskytneme mu možnosť voľby
– odvedenie pozornosti dieťaťa na novú činnosť alebo poveriť dieťa nejakou úlohou
– nastavenie hraníc
– oboznámiť dieťa s dôsledkami ich nedodržania
Vedieť zvládať situácie „nekľudu“ a bezprostredného ohrozenia seba, detí alebo mladých dospelých má byť základná zručnosť každého zamestnanca. Je to nesmierne dôležité pre vlastnú bezpečnosť a bezpečnosť detí a mladých dospelých v CDR. Verbálne, neverbálne prejavy, fyzické ataky majú rôzne prejavy a dôvody. Môžu to byť prejavy zdravotného stavu, zdravotného znevýhodnenia, momentálneho psychického alebo sociálneho stavu. Môže to byť aj prejav, odozva na naše správanie, naše nepochopenie, nevedomosť o spúšťačoch takéhoto správania. Dôležité je mať zostavený „písomný návod“ – krízový plán, vedieť komu zavolať, kde sa bezpečne ukryť a ako ochrániť ostatné deti či zamestnancov. Postupujeme od prevencie, základných deeskalačných techník až po zvládanie situácie pomocou obmedzení, ak ide už o bezprostredné ohrozenie zdravia a života. Táto postupnosť je veľmi dôležitá pre bezpečie detí, mladých dospelých a aj pre zasahujúci personál. Krízový plán je výsledkom spolupráce vychovávateľov a odborného tímu CDR.
Neplnenie povinnej školskej dochádzky – záškoláctvo
– zisťovanie dôvodov záškoláctva, zabezpečiť odstránenie tohto sociálno-patologického javu,
– intenzívne spolupracovať so školou, odborným tímom CDR.
Šikana
– úmysel ublížiť druhému fyzicky, alebo psychicky (napr. bitie, strkanie, vyhrážanie sa fyzickým útokom, krádeže peňazí a vecí, schovávanie a ničenie vecí, ale aj ohováranie, nadávky, či vylúčenie zo spoločnosti ostatných, teda spolčenie sa viacerých detí proti jednému)
– šikanovanému dieťaťu pomoc poskytne psychológ centra. Zároveň bude poskytnutá odborná psychologická pomoc aj dieťaťu, ktoré je šikanujúcim páchateľom.
– ak došlo k šikanovaniu opakovane, centrum informuje orgán SPODaSK, políciu a rodičov detí a vykoná okamžité opatrenia na ochranu ostatných detí a mladých dospelých premiestnením páchateľa do takého typu zariadenia, v ktorom mu je poskytnutá špecializovaná odborná pomoc
Sebapoškodzovanie
– službukonajúci zamestnanec zabezpečí dieťaťu čo najskôr adekvátnu odbornú pomoc,
– dôležité je, aby službukonajúci zamestnanec dieťa upokojil, rozptýlil jeho pozornosť,
odobral mu nebezpečný predmet, poskytol prvú pomoc alebo ošetrenie,
– privolanie rýchlej zdravotnej pomoci,
– informovanie vedúcej centra,
– spísanie záznamu o udalosti.
Nedovolené opustenie centra dieťaťom – (útek)
Ako sme už vyššie uviedli, závažné rizikové situácie je zodpovedný pracovník centra (vedúca alebo sociálny pracovník) povinný oznámiť:
Mimoriadne udalosti a ich oznamovanie
Príkazom generálneho prokurátora SR č. 4/2022 upravujúci postup prokurátora pri výkone dozoru v zariadeniach, v ktorých sa vykonáva ústavná starostlivosť, neodkladné opatrenie, výchovné opatrenie alebo iné súdom nariadené opatrenie zo dňa 6. júna 2022 boli mimoriadne udalosti definované nasledovne:
Hlásenie o mimoriadnej udalosti centrum zasiela:
V Nitre, 1. januára 2024 Mgr. Dušana Bucová
vedúca CDR-DCHD sv. Lujzy